Toegangscontrole is één van de standaardonderdelen van veel bedrijfsgebouwen. Een systeem dat aangeeft of een persoon naar binnen mag (of niet) is immers van belang bij een goede administratie en operatie binnen je bedrijf, het zorgt voor structuur binnen de organisatie en het garandeert voor aanwezige medewerkers en bezoekers een bepaalde mate van veiligheid. Toch kent die basic toegangscontrole ook een schaduwzijde. Want het is inderdaad precies dat: basic. Heel veel meer dan een eenmalige slagboom, deur, draaipoort of simpelweg een vriendelijk handgebaar van een medewerker is het niet. Wie er allemaal gebruik hebben gemaakt van die controle, waar die personen het gebouw hebben betreden (of überhaupt in welk gebouw ze zijn), wanneer ze weer weggaan of op welke afdelingen ze zijn, wordt daarin vaak niet meegenomen. En zeker wanneer het gaat om veiligheidskwesties en evacuatiesituaties bij calamiteiten, is het van zeer groot belang om dat wél te weten.
Basic bezoekersregistratie is niet goed genoeg
Daarom levert primion Benelux vrijwel nooit alleen maar de basis. Het integreren van bezoekersregistratie ín die toegangscontrole is een optimale toepassing en het beste van twee werelden: zo weet je constant wie er op welk moment binnen de firma is. Natuurlijk: het grootste deel van de aanwezigen zal al binnen een systeem staan. Vaste medewerkers zullen hun pasje of code gebruiken. Maar een tijdelijke contractor, bezoekers, leveranciers, iemand die even ergens op een terrein moet zijn? Die worden waarschijnlijk wel toegelaten, maar nergens gelogd.
Niet alleen accepteren, maar ook registreren van bezoekers
Met primion Benelux pak je dat euvel professioneel aan. Wij integreren data van álle bezoekers met de toegangscontrole, en kunnen daar bijvoorbeeld met één druk op de knop een actuele, punctuele evacuatielijst mee genereren. Registratie gaat immers verder dan een eenmalige goedkeuring: het zorgt er ook voor dat je precies weet wat voor vlees je in de kuip hebt.
Gebruik een toegangscontrole lijst
Alle personen die eenmalig of incidenteel langskomen, maken vooraf hun komst bekend via een systeem. Dit omvat iedereen. Interim-medewerkers, aannemers, leveranciers: iedereen die binnenkomt, of het nou via de achterpoort is, of via de receptie. De toegangscontrole zit overal, zowel bij de voorkant als achterkant van de gebouwen. Daarnaast kan een algemene receptie nog als voordeel hebben dat daar een registratiezuil aanwezig is voor bezoekers die on the spot een bezoek willen aanmelden. Overigens kan primion Benelux ook die bezoekerssystemen en zuilen verzorgen, zodat de bewakers of receptiemedewerkers niet voor iedere binnenloper de werkzaamheden moet staken.
Self service: automatisch, maar persoonlijk
De bezoeker krijgt dan automatisch een hulpmiddel dat hem of haar toegang verleent, zoals een bandje, badge of QR-code (of een kaart die vooraf al klaarligt, wanneer de aanmelding thuis al is afgerond). De eventuele begeleidende medewerker van de gast hoeft niet meer gestoord te worden in de werkzaamheden, omdat de bezoeker zelfstandig het gebouw kan bezoeken. En net zoals we in een eerder artikel aanhaalden, zullen alleen de gewenste deuren, gangen, liften en ruimtes openen. En na het bezoek zal de gast weer automatisch worden ‘uitgelogd’.
Voordeel na voordeel
Duidelijkheid in de administratie, overzicht bij noodgevallen en evacuaties, een verhoogde veiligheid, persoonlijk geoptimaliseerd: het integreren van bezoekersregistratie in toegangscontrole kent alleen maar voordelen. Wanneer mogen we bij jou het toegangsritueel professionaliseren?